Aktuális, Szakmai cikkek
Hozzászólás

Ügyesítő játékok – 2. rész

Cikkünk első felében arról írtunk, mit is jelent a napjainkban olyan divatos „finommotorika” kifejezés, és miként tudjuk otthon, játékkal, közös élménnyel fejleszteni ezt az iskolai berkekben oly hasznos képességet. Cikkünk második részékben további hasznos ötleteket gyűjtöttünk össze a számotokra.

Következő játékötletünk a Bűvös zsák névre hallgat, ez egy nagyon szórakoztató játék, amit a kisgyermek együtt tud játszani a nagy tesóval, vagy anyával, apával. Nem kell hozzá más, mint egy zsák, amibe el lehet rejteni kisebb játékokat – lehetnek ezek a kinder tojásból megmaradt játékok is, vagy bármi otthon fellelhető apróság, például üveggolyó, vattapamacs stb. Jó, ha olyan tárgyakat választunk, amiket a kisgyermek már jól ismer. Az összegyűjtött tárgyakat tegyük le és együtt jó alaposan vizsgáljuk meg őket. Biztassuk a gyerekeket, hogy tapogassák meg és próbálják megnevezni a tárgyakat. Ha esetleg többet gyűjtöttünk össze, válasszunk ki belőlük 5-6 darabot és csak azokat tegyük bele a zsákba. Később majd cserélhetjük őket. Ezt követően kezdődhet a játék, először mutassuk meg, hogyan kell játszani. Az egyik kezünkkel nyúljunk bele a zsákba, leskelődés nélkül keressünk egy tárgyat, majd mondjuk ki, mit találtunk; „Megtaláltam az üveggolyót.” Fontos, hogy először mindig nevezzük meg a tárgyat, és csak azután vegyük ki. Ezután következhet a kisgyermek. Lehet, hogy először majd mindig meg fogja lesni mit talált, de idővel rá fog érezni és bízni fog magában és a kezében. Ezt a játékot is könnyíthetjük, hisz a kisebbek számára még nem feltétlenül ismert és rögzült az apróságok tapintása. Minden tárgyból kettőt készítsünk elő, például két vattapamacsot, két üveggolyót stb. Ebből az egyiket tegyük a zsákba, a másikat pedig az asztalra. Kérjük, hogy válasszanak egyet az asztalról, azt tapintsák meg alaposan és annak a párját próbálják meg a zsákba nyúlva kitapintani. Ez a játék nagyon izgalmas, ugyanakkor fejleszti a finommotorikát, a tapintást, és a koncentrációt is.

A matatófal szintén rengeteg fejlesztési- és játéklehetőséget magában rejtő eszköz, amit a barkácsolni vágyó apukák vagy anyukák is meg tudnak otthon csinálni könnyedén, a gyerekek érdeklődési körét is figyelembe véve. Fogjunk egy furnérlapot, de egy műanyag lap, vagy akár egy kartonlap is megteszi. Ha szeretnénk, le is festhetjük együtt, mintákat rajzolva, a gyerkőc nevét ráírva tehetjük személyesebbé. Utána jöhet a gyűjtögetés, nézzünk körül otthon, hogy mi az, ami felkeltheti a gyermekünk érdeklődését. Kapcsok, csatok, régi telefon, zseblámpa, távirányító, esetleg kerekek, cipőfűző, cipzár. Engedjük szabadjára a fantáziánkat. Próbáljunk minél különbözőbb anyagokat applikálni a matatófalra, például textilanyag, műanyag, fém, vagy akár gumi – ezzel is segítjük az érzékelés kialakulását, az anyagok megismerését. Nagyon fontos, hogy csak biztonságos játékokat tegyünk fel a matatófalra. Az esetleges kiálló szögeket távolítsuk el vagy csiszoljuk le! Bizonyosodjunk meg arról, hogy egyik tárgy sem éles, nem tud kárt okozni a gyermekben. Ha mindezzel megvagyunk, felfúrhatjuk egy falfelületre, de csupán stabilan neki is támaszthatjuk, vagy lehelyezhetjük a földre a matatófalat, és kezdődhet a játék. Ez a játék is nagyon sok mindent tud fejleszteni a finommotorikán kívül. A gyermek megismerkedik a különböző tárgyakkal, formákkal, színekkel. Miközben ő matat vagy nyomkodja a távirányítót, kapcsolgatja a villanykapcsolót, egy sor olyan műveletet hajt végre, ami elősegíti finommotorikus készségeinek fejlődését, a pontos és biztos mozdulatok elsajátítását.
A finommotoros készségek mindenkinél eltérő ütemben fejlődnek, nem is szükséges ezeket sürgetni, ám ezekkel a játékokkal rendkívül izgalmassá tehetjük a fejlődést.
Reméljük sikerült titeket egy kicsit inspirálni. Jó játékot kívánunk nektek.

Széki Nikoletta, Meseerdő

 

 

This article is also available in English, in the translation of Anita Nagy.
Click here to read it.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.