A Belvárosi Közösségi Térben egy csodásan felszerelt, kisebb és nagyobb gyerekeknek egyaránt hasznos, mozgást, figyelmet fejlesztő eszközökkel teli tornaszoba, és benne a Ficánkoló babatorna várja a mozogni, játszani vágyó apró kalandvágyókat.
A kisgyermekek lételeme – életkori sajátosságaikból adódóan – a játék, a mozgás. Hogy minél több lehetőségük legyen ügyesedni, fejlődni, különböző csoportokban várjuk a gyermekeket és kísérőjüket. A kis örökmozgók itt szüleiken kívül a hasonló korú gyerekek társaságát is élvezhetik.
A legkisebbeknek a Forgolódó csoport nyújt lehetőséget a harmonikus fejlődés kialakulásához. Itt a babák figyelmének ébresztgetése a cél. Ezt segítik a mondókákkal kísért ringatások, a különböző méretű, tapintású anyagok, tárgyak érzete, az egész testet simogató, masszírozó mozdulatok, a testrészek mozgatása, vagy éppen az édesanya illata, testének puhasága, melegsége, hangjának felismerése.
A Kúszó-mászó csoport igény szerint több kisebb csoportra bontható, hogy minden gyermekre, családra elég figyelem jusson, és legyen elegendő tér a mozgásra is. Itt a megszokottság biztonságot nyújtó keretei már hangsúlyosak. Az ismétlődő szokások, rituálék, ritmusok nemcsak a babák fejlődését és harmonikus lelki egyensúlyának kialakulását támogatják, hanem a család életében is jelentős segítséget nyújtanak. Ebben a fejlődési szakaszban ugyanis már jelentősége van a napirend és a szokásrend ritmusának. A család életéhez is igazított és kialakított rendben a gyerekek kiegyensúlyozottá válnak, könnyen tájékozódnak és megtanulják a várakozást is. Mindez már egy komoly tanulási folyamat, a memória, a kommunikáció, és a szocializáció terén.
Ehhez igazodik, ezt segíti elő a foglalkozások ismétlődő, állandó ritmusa is. Minden alkalmat ritmizálással, ringatással kezdünk, majd előkerülnek a különböző méretű, tapintású labdák, babzsákok, plüssfigurák is. Segítségükkel megismerkedünk a téri helyzetekkel, információt kapunk a testünkről, a mozgásról. Mindebben sok-sok ritmus, mondóka segít minket.
Ezután kerülnek elő a helyváltoztató mozgást segítő, a mozgást koordináló eszközök, tevékenységek. Ki-ki a maga ritmusában, adottságai szerint használja azokat – segítséggel, iránymutatással, tanácsadással kísérve. A foglalkozás végét ismét a ritmusok, mondókák, egyensúlyi helyzetek jelzik.
A Lépegető csoportban az önálló járással próbálkozó gyermekek játszanak, ügyesednek. Itt már nagyobb figyelem jut a mozgáskoordinációs tevékenységekre, a nagy- és a finommozgások terén egyaránt – elősegítve az egyensúly stabilitását, és az érzékelés, észlelés fejlődését. A szülő aktív jelenléte biztonságot ad, ahogyan a foglalkozások ismétlődő, ismerős, állandó rendje is. A felkínált tevékenységek és eszközök a kicsik mozgáskészségét, életkori sajátosságait követik.
A Sétálgató csoportban már önállóan közlekedni, esetleg szaladgálni, ugrándozni is tudnak a kicsik. Ők is lehetőséget kapnak mozgásigényük kielégítésére, professzionális eszközök segítségével. Az irányított játékok már picivel nagyobb figyelmet igényelnek. Ezek segítségével erősödik a feladattartási készség és a figyelem, ügyesedik a szem, a kéz, a láb koordinációs mozgása, a térben való tájékozódás. Itt ugyanakkor már előtérbe kerülnek a finomabb mozgások, a kézügyességet erősítő, ügyesítő játékok is. A kommunikáció és az együttműködési készség, a társakra való figyelés mind gyakorlást igényelnek, amire a sétálgató csoport nagyon jó lehetőséget biztosít. Örökmozgóink már segítenek a rendrakásban, az eszközök kiválasztásában, az akadálypályák berendezésében is. Ez is egy fontos és kialakítandó tanulási folyamat, amiben igyekszünk támogatni őket.
Az Ugráló csoport célja a mozgások finomra hangolása, hogy a bölcsödébe, óvodába igyekvő gyerekek minél ügyesebbé, önállóbbá váljanak, és könnyedén tudjanak megbirkózni a rájuk váró, kezdetben nehezebbnek tűnő feladatokkal is. Sok figyelmet, együttműködési készséget, beszédfejlődést, gondolkodást fejlesztő játék vár az ugrándozni vágyó kicsikre.
Arra törekszünk, hogy a foglalkozások változatosak, hangsúlyosan játékosak legyenek, így lehetőséget biztosítva az elfáradt figyelem pihentetésére, vagy éppen aktivizálására – az érdeklődés minél hosszabb idejű fenntartása érdekében. A ficánkolások során megbeszéljük, hogy mit, miért és hogyan csinálunk, hogy az adott tevékenység fejlesztő hatása is megvalósulhasson.
Egyéni tanácsadás keretében konzultációs lehetőséget biztosítunk a Belvárosban élő szülők részére, nevelési helyzetek, problémák megvitatására, az esetleges fejlődésbeli akadályok, nehézségek leküzdésére.
Előzetes időpontegyeztetés után állapotfelmérésre is van mód eltérő fejlődést mutató gyermekek esetében, a szülők korrekt, szakszerű tájékoztatása mellett. Szükség esetén további – esetleg szakorvosi – vizsgálatokra teszünk javaslatot. Természetesen a felmérés is tanácsadással zárul.
Kárpáti Katalin gyógypedagógus, pszichopedagógus