Amikor a mostani szülők gyerekek voltak, a mozgásfejlesztés még olyan fogalom volt, amivel csak kevesen találkoztak, az átlagos fejlődésű gyerekeket és szüleiket nem érintette. Az elmúlt pár évtizedben a gyógypedagógia fejlődésével eljutottunk oda, hogy nemcsak, hogy nem szégyen mozgásfejlesztő foglalkozásra vinni gyermekeinket, de szinte már elvárás is lett.
Valójában mennyire fontos az idegrendszer nagymozgáson keresztüli fejlesztése? Honnan tudhatjuk, hogy szükséges áldozatot vállalunk-e, amikor hetente akár többször is fejlesztésre visszük csemeténket, vagy ismét csak maximalizmusunk hajt és feleslegesen terheljük őt is és magunkat is?
A gyerekek idegrendszeri fejlődése már az anyaméhben kezdetét veszi, s az érési folyamat az egész gyermekkort végig kíséri. Ebben a természetes folyamatban az első életévnek kiemelkedő szerepe van, az egyes idegrendszeri területek megfelelő fejlődése leginkább a különböző csecsemőkori mozgásokon és fizikai tapasztalásokon keresztül történik. Kisbabánk mozgásfejlődése, egyes mozgások begyakorlása, megfelelő kivitelezése jól jelzi a szakember számára, hogy az érés harmonikusan történik-e. A diszharmonikus érés, az egyes területek közötti kiegyenlítetlenségek olyan nehézségekhez vezethetnek, amelyek a későbbiekben számtalan területen megnehezíthetik gyermekünk életét. Az idegrendszer egy olyan érzékeny kis szerkezet, ahol az apró elakadások, egyenetlenségek lavinaként gördülve tovább a későbbiekben viselkedési, kapcsolódási vagy tanulási nehézségekhez vezethetnek. Az, hogy a következmények mennyire akadályozzák a gyermeket a későbbi életében (óvodában, iskolában vagy akár felnőttként), számtalan dologtól függ, például a terület éretlenségének mértékétől, a gyermek rugalmasságától, a támogató családi háttértől, a közösségekben tapasztalt reakcióktól.
Nézzünk egy példát! Elmondhatom magamról, hogy egész gyermekkoromban küszködtem sutaságommal, később nehezen boldogultam a matematikával, felnőttként is rosszul tájékozódom, az új helyzetek szorongással töltenek el. Ezek hétköznapi gyengeségek, bárkivel megeshetnek, ezer okuk lehet. Azt azonban gyógypedagógusként és DSZIT terapeutaként megtanultam, hogy az idegrendszer éretlenségéből fakad az egyensúly és a téri tájékozódás gyengesége, amely szorosan összefügg a matematikai készségekkel és a szorongással is. Természetesen kicsit ügyetlen gyerekként, időről-időre eltévedve és pocsék matematika jegyekkel is lehet boldog életet élni, de meglehet, hogy az óvodás korban vagy még korábban kapott mozgásfejlesztés megkímélheti gyermekünket az éretlenségből fakadó kudarcoktól. Természetesen az idegrendszeri éretlenség ennél komolyabb tünetekkel is járhat, befolyásolja a gyermek viselkedését – szorongáshoz vagy agresszióhoz vezethet -, nehezítheti szociális kapcsolódásait és gátolhatja egyes tanulási képességek fejlődését, a kézügyességtől a figyelemkoncentráción keresztül az olvasási vagy matematikai készségekig.
A Belvárosi Közösségi Tér 2017 óta ebben is komplex prevenciós programmal igyekszik támogatni a szülőket. Arra törekszünk, hogy már a gyermek születésétől játékos, szülők és gyerekek számára egyaránt élvezhető módokon támogassuk az idegrendszer megfelelő fejlődését.
Babamasszázs csoportjainkon megtanítjuk a szülőket arra, hogyan tudják érintéseken keresztül stimulálni az idegrendszert és közben erősíteni a gondozó szülő és a gyermek közötti kötődést. Ficánkoló csoportjainkon 4 hónapostól 2-3 éves korig együtt játszunk szülőkkel és gyerekekkel a mozgásfejlődésüknek megfelelő fejlesztő játékokat, ezzel segítve az apróbb elakadások megszűntetését. A Ficánkoló egyéni tanácsadásain a szülők személyre szóló visszajelzést kaphatnak gyermekük fejlődéséről. 3 éves kortól egyéni vagy minicsoportos Dinamikus Szenzoros Integrációs tornával – DSZIT – támogatjuk az óvodásokat az egyenletes idegrendszeri érésben, egészen kisiskolás korig. A nagycsoportos gyerekeket TSMT alapú komplex mozgásfejlesztő csoporttal segítjük abban, hogy megfelelően érett idegrendszerrel vágjanak neki az iskolának, majd ennek folytatásaként az 1-2. osztályos gyerekeket iskolásoknak szóló komplex mozgásfejlesztő csoporttal kísérjük az iskola sikeres megkezdésében és az első évek nehézségeinek leküzdésében.
Szakembereink munkájának része a gyerekek mozgásállapotának felmérése és arról visszajelzés adása a szülőknek. Fontosnak tartjuk, hogy szükségtelenül ne terheljük a gyerekeket a foglalkozásokkal, így csak abban az esetben javasoljuk a csoportokon való részvételt, amennyiben arra valóban szükség van. Hiszünk abban, hogy a harmonikus fejlődéshez elengedhetetlen a gyerekeknek a szabad játék, a strukturálatlan, szabadban töltött idő, így a túl sok fejlesztő foglalkozással valójában gátoljuk a fejlődésüket.
Ha felkeltettük érdeklődéseteket, szeretnétek többet tudni az egyes módszerekről, olvassátok el a csoportvezető szakemberek által írt ismertető cikkeket a foglalkozásokról!
https://belvarosikozossegiter.hu/ficankolo-babatorna-a-belvarosi-kozossegi-terben/
https://belvarosikozossegiter.hu/dinamikus-szenzoros-integracios-terapia-dszit-a-belvarosi-kozossegi-terben/
https://belvarosikozossegiter.hu/mozgasfejlesztes-5-6-eves-ovodasoknak/
https://belvarosikozossegiter.hu/mozgasfejlesztes-iskolasoknak/