Aktuális, Szakmai cikkek
Leave a comment

Mozgásfejlesztés iskolásoknak

A Belvárosi Közösségi Tér nem csupán a legkisebbeknek, de a kisiskolás korúaknak is kínál csoportos mozgásfejlesztő foglalkozást. Hogyan tud ebben az életkorban segíteni a torna? Milyen szempontok szerint dolgoznak mozgásfejlesztő terapeutáink? Ezekre és még több kérdésre is választ kaphattok!

A csoportos óvodai és iskolai mozgásfejlesztések alapvetően preventív szemléletűek, esetlegesen kisebb elmaradásokat, idegrendszeri éretlenséget tudunk sikerrel korrigálni. Azokat a természetes érési folyamatokat támogatjuk meg, amelyek ahhoz szükségesek, hogy az iskolában jobban és magabiztosabban teljesítsenek a hozzánk forduló gyerekek. Ezeket a mozgásfejlesztéseket TSMT terapeuták végzik, valamint szomatopedagógus szakirányú végzettségű gyógypedagógus.
A torna kezdetén nagyon fontos számunkra, hogy alaposan megismerkedjünk a családdal: nem csupán a gyermek mozgásvizsgálatát végezzük el, de egy alapos és átfogó anamnézisfelvétel is készül ilyenkor. A csoportok kialakulását követően ezekre az egyéni szükségletekre figyelemmel készítünk egy fejlesztési tervet, gyakorlatsorokat. Gyakran dolgozunk visszatérő családokkal: az óvodai mozgásfejlesztések az iskolaival folytatódnak – ami valóban a legideálisabb a gyermek számára.

Egy kis tudomány közérthetően

A délutáni csoportos mozgásfejlesztések abból a szemléletből indulnak ki, hogy a legtöbb hozzánk érkező gyereknél szükség van arra, hogy újra végigjárjuk a mozgásfejlődés születéstől induló korai szakaszait. Ezeknek a mozgásmintáknak az újraélésével – és adott esetben ezen mozgások korrekciójával – segítünk a gyerekeknek, hogy újra feldolgozhassák a fejlődésmenet egymásra épülő lépcsőfokait, és az ezekhez kapcsolódó érzékleteket.

A torna másik alapvető pillére, hogy változatos módon vesztibuláris ingereket nyújtunk számukra, és ezzel a fajta ingerléssel közvetve és közvetlenül sok különböző agyi területre is hatással lehetünk. Összhangba hozzuk általa a teljes agyi működést: a szenzoros (tehát az érző) és a motoros területek összehangoltabb működését várjuk a fejlesztések hatására. Mit is jelent ez pontosan? Gyorsabban felfogott külső ingereket és arra gyorsabban adott mozgásos válaszokat.

Sokféle eszközből épített pályáinkkal nem csupán ezekre vagyunk tekintettel. Fontos szempont, hogy a folyamatos aktivitással és a fokozódó terheléssel a gyerekek állóképessége növekedjen. Kisiskolásoknál a ritmusos, mondókás feladatokat komolyabb, „iskolásabb” hozzávalók váltják fel: iskolai foknak és tudásnak megfelelő számolások, nyelvi és egyéb, komolyabb ismeretet igénylő feladatokkal színesíthetjük a feladatvégzést.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy ezeken keresztül a mozgásfejlesztésen résztvevő gyerekeket hozzásegítjük ahhoz, hogy idegrendszerük egy sokkal jobban működő hálózattá váljon.

Miben nyilvánul meg ez a jobb hálózat?

Egyrészt az izomtónus jobb beállításában: a foglalkozásokon nem csak a kiindulóhelyzetek nehezednek fokozatosan, de a csökkenő alátámasztási felületen végzett gyakorlatokkal a statikus egyensúlyukat és a dinamikus egyensúlyukat is jobban meg tudják majd tartani. Ez olyan finom és összetett – de nem tudatos – mozgáskoordinációt igénylő tudás, amelynek növekedését már az órán is megtapasztalhatják a gyerekek – például a mászófalon.

A jobban működő hálózat segít nekik abban, hogy az iskolai teljesítményhez szükséges legalapvetőbb funkcióik gyorsabban és hatékonyabban működjenek: észlelésük pontosabbá váljon, a figyelmük irányíthatóbbá, javuljon az emlékezetük és gyorsabb legyen a gondolkodásuk.
Segít a gyermekeknek abban is a jól működő idegrendszer, hogy önmaguk szabályozásának egyre inkább uraivá váljanak: nem csak a testüket és annak határait, lehetőségeit ismerik majd jobban; de hevesebb érzelmeiket, indulataikat is sokkal inkább tudják majd kontrollálni. Ez a fajta komfortosabb lelki közérzet, magabiztosság mind az iskolai életben, mind a családi környezetben nagy segítséget nyújthat.

Az extra fűszer

Az iskolai mozgásfejlesztő csoport tornájánál talán még inkább kiemelt figyelmet igényel a hatékony gerincvédelem. A kisiskolások rengeteget ülnek görnyedt háttal az iskolapadban, előre helyezett fejtartással. Ennek ellensúlyozására és a helyes tartás elősegítését egyik fő szempontként szem előtt tartva épülnek fel a gyakorlatsorok.

A mozgás végeztével minden esetben előkerül valamilyen izgalmas, kihívást jelentő játék: olyan fokozott figyelmet, megfigyelőkészséget igénylő játékot szoktunk ilyenkor választani, ami szintén az iskolai teljesítmény növelését szolgálja.

Majkó Erzsébet gyógypedagógus

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük