„Az ősz (…) egy második tavasz, amikor minden levél virággá változik.” – Albert Camus.
Némi hőhullámok után talán most már tényleg beköszöntött az ősz, változatos színekben pompáznak a levelek a fákon, csodás „levélesőket” tapasztalhatunk az erdőkben, és megannyi termést találhatunk az avarban.
A Meseerdőben novemberben falevelekkel és termésekkel ismerkedünk a gyerekekkel. Gyakoroljuk velük az erdőben fellelhető tárgyak nevét, megnézzük a köztük lévő hasonlóságokat és eltéréseket, különféle szempontok alapján csoportosítjuk őket. Taktilis érzékelésüket fejlesztjük a számukra ismeretlen anyagokkal való játékkal, melyek tapintása új impulzusokként járul hozzá idegrendszerük fejlődéséhez. Tudjuk, hogy az egyhangú hétköznapok során néha nehéz új programokat kitalálni, így ebben a hónapban is összegyűjtöttünk pár ötletet, amiből meríthettek.
JÁTÉKÖTLETEK A SZABADBAN
Bátran merészkedjetek ki a szabadba és menjetek kirándulni a gyerekekkel, réteges öltözetben továbbra is élvezhetitek a napsugarakat. A Normafán például lenyűgöző panoráma mellett tehettek kellemes erdei sétát és gyűjthettek fákról lehullott kincseket. A gyerekek felújított, fa mászókákkal teli játszótéren fejleszthetik ügyességüket, majd megfáradva betérhettek a buszmegállóhoz közeli rétesezőbe. Ha kirándulni nincs lehetőségetek, kimehettek a Margitszigetre is. Keressetek csigákat az avarban, mókusokat a fákon, gyűjtsetek különféle terméseket.
JÁTÉKÖTLETEK OTTHONRA
Az erdőben gyűjtött kincsek segítségével gyakorolhatjátok a színeket, formákat, sorba rendezhetitek őket méret szerint, párosíthatjátok a fák leveleit a termésekkel. Az összegyűjtött apróságokból (dió, gesztenye, makk, mogyoró stb.) otthon vicces figurákat lehet készíteni, melyek fejlesztik a finommotoros készségeket. Elnevezhetitek őket, írhattok róluk együtt egy mesét, ezzel fejlődik a gyerekek kreativitása, miközben közelebb kerülhettek a gyerekek gondolati világához.
Erdei sétánk során, vagy akár otthon a szobában a gyerekek nagymozgásainak fejlődését is segíthetjük például a látott állatok imitálásával. Összegömbölyödhetnek, mint a sünik, ugrálhatnak, mint a mókusok, fél lábon egyensúlyozhatnak, mint a gólyák, kúszhatnak, mint a csigák, vagy csapkodhatnak karjaikkal és csipegethetnek a földről, mint a madarak. Ezek a nagymozgások fejlesztik a főbb izomcsoportokat, az egyensúlyérzéket, valamint megalapozzák a finommozgásokat.
A kisgyerekek érzékszerveik együttes tapasztalásával gyűjtenek információkat, így eltérő anyagok tapintása, szaglása, látása nagyban hozzájárul a világról alkotott képükhöz. Könnyedén készíthetünk számukra tanulásukat segítő érzékelődobozokat, ha eltérő méretű, tapintású és színű tárgyakat szórunk egy dobozba, amikben kedvükre turkálhatnak. A célra tökéletesek a természetben található levelek, termések, csigaházak, de akár a konyhában található száraz bab, tészta, vagy rizs is. Nagyobbak fejleszthetik kézügyességüket, ha a dobozból krokodilcsipesszel vagy kanállal emelnek ki bizonyos tárgyakat és egy másik tálban csoportosítják őket. Nehezítésképpen bekötött szemmel is próbálkozhatnak tapintás alapján megtalálni például a legnagyobb termést, vagy éppen a legsimább felületű tárgyat.
ŐSZI DALOK, MONDÓKÁK
Mindennapi teendők ellátása, vagy éppen utazás közben érdemes minél többet mondókázni, énekelni is a gyerekekkel. Ezzel segítjük ritmusérzékük fejlődését, bővül szókincsük, és új információkhoz jutnak a környező világról. A mi kedvenc őszi dalaink, melyek az ovisoknak és a Meseerdő rendszeres látogatóinak már ismerősek lehetnek:
„Ősz szele zümmög, aluszik a nyár már,
Aluhatnál falevél, ha leszállnál.
Aluhatsz falevél, betakar a tél,
Reggel a kacagás az egekig ér.
Aluhatsz falevél, betakar a tél,
Reggel a kacagás az egekig ér.”
***
– Hova mész falevél?
– Oda, hova visz a szél.
– Honnan jössz falevél?
– Fa ágáról hoz a szél.
– Fázol-e falevél?
– Hideg bizony ez a szél!
– Szállj tova falevél!
– Röpülök, ha fúj a szél.
***
De jó a dió, fütyül a rigó,
Vidám dala száll:
Élni jaj, de jó!
Gyere, te rigó, itt van a dió,
Héja ropogós, bele csuda jó.
***
A következő dalt pedig el is játszhatjuk a gyerekekkel, nálunk nagy sikert aratott a 2-3 éves korosztályban:
(Egy csősz lefekszik a földre és horkolást imitál, miközben a következőt énekeljük:)
Lipem, lopom a szőlőt, elaludt az öreg csősz.
Furkósbot a kezében, vaskalap a fejében.
(Ekkor a szőlő „lopakodók” elkiáltják magukat: „Tele a kosár!”. Ekkor a csősz felpattan, és megpróbálja elkapni a „lopakodókat” . Akit megfog, az lesz a csősz. Az nyer, akit utoljára, vagy nem fogtak meg egyszer sem.)
***
3 év alatti gyerekeknek egyszerűbb, rövidebb dalokat, mondókákat szoktunk ismételgetni, melyeket könnyebben tudnak követni és eljátszani:
Fújja a szél a fákat,
Letöri az ágat, (karjainkkal hajlongunk a fejünk fölött)
Reccs! (leguggolunk és a földre csapunk)
***
Kemény dió, mogyoró,
kis mókusnak ez való.
Odújába elrakja,
Télen elropogtatja.
***
Sim-sum fúj a szél,
Ez a kis fa jaj de fél.
Minden ága megremeg,
A levele lepereg.
Ej-haj semmi baj,
újra zöldül majd a gally.
***
Esik eső, csepereg, (ujjainkat mozgatjuk a fejünk felett)
Sárga levél lepereg. (ujjainkat mozgatva lefele hajtjuk karunkat)
Esik eső, fúj a szél, (ujjainkat mozgatjuk/felemelt karral hajlongunk)
Hull a fáról a levél. (ujjainkat mozgatva lefele hajtjuk karunkat)
Esik eső, csepereg, (ujjainkat mozgatjuk a fejünk felett)
A kisegér kesereg. (szemünket dörgöljünk, mintha sírnánk)
***
Esik az eső, (ujjainkat mozgatjuk a fejünk felett)
hajlik a vessző, (felemelt karral hajlongunk)
haragszik a katona, (mutatóujjunkat dorgálva felemeljük)
mert megázik a lova. (lovagló mozdulatot teszünk a két kezünkkel)
Ne haragudj katona! (csuklónkat forgatjuk(nemet intve)
Majd kisüt a napocska, (karunkat széttárjuk, mintha a nap korongját mutatnánk)
megszárad a lovacska. (lovagló mozdulatot teszünk a két kezünkkel)
Meseerdő gyermekfelügyeletünk vár benneteket hétről hétre hétfőtől péntekig 9 és 19 óra között. Itt tudtok bejelentkezni (a következő hétre vasárnap este 20 óráig.)
For English language articles please clikk here!