Aktuális, Szakmai cikkek
Leave a comment

A hatékony tanulás titkai iskoláskorban

Amikor már iskolás a gyermekünk, gyakran tesszük fel ezeket  a kérdéseket: „Kész vagy a leckével? Megtanultál mindent?” Az általános iskola alsó tagozatában sokáig a gyermekek azt gondolják, az otthoni tanulás abból áll, hogy elkészítik az írásbeli házi feladatot. Az első szóbeli tanulás talán egy vers-, vagy egy szöveg memorizálása. Akkor kezdődnek az első problémák, amikor egy olvasmányt; egy történelmi-, vagy tudományos szövegrészt kell a gyermekeknek a saját szavaikkal visszamondani. Bányainé Makói Judit írása.

Hiszen tudja a gyerek, hogy melyik leckéből fogják számonkérni, de hogy annak megtanulásához hogyan fogjon hozzá, azt gyakran önmaga találja ki.

Legfontosabb, hogy gyermekünk már az általános iskola alsó tagozatán elsajátítsa a tanuláshoz szükséges alapokat, a biztos olvasást, számolást. Minél előbb tanulja meg az önállóságot (pl. a táskáját bepakolni, a tolltartóját rendbe tenni, stb.).

Ahogy az évek telnek, egyre több és több tantárgyból van szóbeli számonkérés. A gyermekeknek fontos megismerni azt a technikát, ami elősegíti őket abban, hogy sikeresen tudjanak teljesíteni az egyre nehezedő elvárásoknak. Ebben segít a tanulásmódszertan tanfolyam, melynek során a gyermekek (és rajtuk keresztül a szüleik is) megismernek olyan technikákat, praktikákat, melyek segítségével képessé válnak a hatékonyabb tanulásra, ismeretszerzésre. Ez nem fejlesztő foglalkozás, hanem a tanulást elősegítő képességek, kézségek javítása.

A XXI. század felgyorsult világában a gyermekeknek sokkal kevesebb idejük jut a tanulásra, azonban jóval több ismeretanyagot kell elsajátítaniuk, mint évekkel ezelőtt a hasonló korú kortársaiknak. Meg kell tanulniuk a tanulásra fordítható idejük maximális kihasználását, a megfelelő időbeosztást úgy, hogy a tanulásra fordított idő minél hatékonyabb legyen.

A gyermekek legfőbb tanulási módszere az újraolvasás, pedig kutatások bizonyítják, hogy a puszta ismétlés, „magolás” csak kis mértékben segítik a maradandó emlékképződést. Az a fontos, hogy gyermekünk értse az olvasottakat, tudjon helyesen felelni az azokkal kapcsolatos kérdésekre, felismerje az összefüggéseket, tudjon figyelni. A tanulást érdekesebbé lehet tenni játékos tanulási módszerekkel, színek-, jelek-, ábrák használatával.

Kutatások kimutatták, hogy ha csak olvasunk valamit, annak a 10%-át jegyezzük meg, ha csak hallunk valamit, akkor a 20%-át, amit csak látunk, annak a 30%-át. Ha halljuk, látjuk és olvassuk is, akkor 50%-át, ha emellett még el is mondjuk, akkor 70%-át, ha pedig halljuk, látjuk, olvassuk, elmondjuk és csináljuk is, akkor 90%-át.

Minden gyermek más egyéniség, más tanulási szokás lesz nála eredményes. Tanfolyamunkon szűrőtesztek segítségével megismerjük a gyermekek egyéni tanulási problémáit, a személyiségükhöz legmegfelelőbb technikákat javasoljuk nekik.

Az is lényeges, hogy az otthoni tanulásnál meglegyenek a tanuláshoz szükséges optimális fizikai körülmények. Rendben, csendben, megfelelő fénynél, kiszellőztetett szobában, íróasztalnál/asztalnál ülve tanuljon gyermekünk. Fontos, hogy megtervezze a tanulásra szánt időt, a tanulandó tárgyak sorrendjét, vagyis a tanulási stratégiát. Úgy fogjon hozzá a tanulásnak, hogy közben más ne vonja el a figyelmét!

A tanulási teljesítménynek számos összetevője lehet. Az is számít, hogy a gyermek milyen fizikai állapotban van. Betegség, fáradtság esetén lassabban képes elsajátítani a tanulandó anyagot.

Szülői értekezleten, fogadó órán gyakran hallják a pedagógusok a szülőktől: „Pedig otthon hibátlanul elmondta, nem értem, hogy itt az iskolában miért nem sikerült jobban teljesítenie?” Előfordulhat, hogy gyermekünk annyira izgul a felelésnél, hogy „leblokkol”. Hiába tanulta meg a leckét, a számonkérés pillanatában mindent elfelejt. Ezt hívják teljesítményszorongásnak. Tanfolyamunkon stresszoldó játékokat, technikákat tanítunk, illetve gyakoroljuk, hogy hogyan legyenek magabiztosabbak felelés során.

Sokkal gyorsabb és eredményesebb a tanulás, ha a diák motivált a tanulásra. Fontos, hogy ezt ne a szülő akarja, hanem a gyermekben alakuljon ki a vágy a jobbnál jobb teljesítményre. Szülőként abban segíthetünk, hogy észrevesszük sikereit, dicsérjük. Amikor rosszabb jegyet hoz, beszéljük meg vele, hogy mi lehetett a hiba, ki tudja-e önállóan javítani, kér-e valamiben segítséget tőlünk? Mi mindig pozitívan álljunk az ő tanulásához! Fontos, hogy reálisan ítéljük meg a gyermek képességeit, olyan elvárásokat támasszunk vele szemben, aminek képes a megvalósítására.

A tanulásnak és a tanultak visszaidézésének elengedhetetlen feltétele a figyelem. A minket érő információáradat feldolgozása lehetetlen, de tanfolyamunk során megismertetjük a gyermekekkel, hogyan lehet úgy fókuszálni egy adott tanulandó anyagra, hogy a lényeges jeleket elkülönítsék a lényegtelenektől. Nagyon fontos, hogy a tanítási órákon legyenek képesek a tartós figyelemre, mert ez könnyíti meg leginkább az otthoni tanulásukat.

Tanulás során lényeges, hogy a rövidtávú és a hosszútávú memóriánk jól működjön. A tanulásmódszertan foglalkozásokon játékos memorizálási gyakorlatokkal ismertetjük meg a gyermekeket, fejlesztjük logikai képességeiket, problémamegoldó gondolkodásukat, azaz azokat a kognitív képességeket, melyek a sikeres tanuláshoz elengedhetetlenül fontosak.

Tanfolyamunkon megtanulnak a gyermekek társaikhoz alkalmazkodni, egymással közreműködni, társaiktól tanulni. Ahhoz, hogy valamit egyedül is szívesen kipróbáljanak majd, elősegíti a közösségben szerzett pozitív élmény.

Az elsajátított tanulási technikák majd szokássá válnak, kialakul az önismeret, az önállóság, a rendszeresség, az akaraterő, a kitartás, melyet az élet bármely területén hasznosíthatnak majd, nemcsak tanulás során, hanem később a munkahelyen és a családi életben is.

Tanulásmódszertan tanfolyamunk  nagy sikerrel indult el 2017. február 15-én ezúttal a felső tagozatosoknak. Következő alkalommal ősszel lehet majd jelentkezni a csoportokba.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük