Meseerdő
Hozzászólás

Otthoni tevékenységek a karantén idején – Házimunka

Egy időre vége a megszokott mindennapoknak, és új élethelyzetre kell berendezkednünk. A
szülők (szerencsés esetben) otthonról dolgoznak, a gyerekek a bölcsőde, az óvoda és az iskola
bezárása után otthon töltik napjaikat. Az átállás sokakat megviselhet, több a konfliktus, több a
feladat, az ismeretlen élethelyzet pedig szorongást kelthet a gyerekekben.  Mit tegyünk,
hogyan segíthetünk az átállásban, hogyan tudjuk a napi feladatainkat családi egységként
ellátni?

Fontos, hogy ne hagyjuk a napokat elúszni, legyen minden napnak meghatározott ütemterve,
ami minél inkább hasonlítson az eddig megszokott napirendhez. Nem szükséges ragaszkodni
a korai ébredéshez, hiszen ez a helyzet kitűnő alkalom végre arra, hogy a gyerekek maguktól
ébredhessenek, kipihenten, viszont érdemes kihasználni a reggeli órákat is, amennyire csak
lehet. Az elvégzendő feladatokat jó, ha előre tisztázzuk, mi az, amiről ez a nap szól majd (ma
van a mosás napja, ma kerti munkát végzünk stb.).

Fontos a gyerekekkel megértetni, hogy ez nem egy hosszúra nyúlt vakáció, mindenki köteles a számára kijelölt feladatokat elvégezni. A szülőknek dolgozniuk kell, az iskolás gyerekeknek tanulni, a kisebb gyerekek is kaphatnak feladatot, amit véghez kell vinniük.
Napirendet készíthetünk közös megegyezés alapján együtt is, kreatívan. Alkothatunk egy
táblát, ahol az elvégzendő feladatok és a család tagjainak képei, rajzai vannak. Vonjuk be a
gyerekeket is az elkészítésébe, kicsik ragaszthatnak, színezhetnek, díszíthetnek, a nagyobbak
pedig kitalálhatják, mit – és milyen sorrendben szeretnének elvégezni. Bízzunk bennük,
érezzék meg maguk is, hogy a család életében fontos szerepet játszanak, maximálisan
megbízunk döntéseikben! Fontos itt is a következetességet betartani.

Ha a gyerekek ahhoz vannak szokva, hogy 45 percenként pihenhetnek, érdemes kijelölni a pihenőidőt, szabad foglalkozást is. Fontos, hogy mindenkinek joga van kicsit egyedül maradni, így kijelölhetünk területeket a lakásban, ahol tartózkodva jelzést adunk a családtagok számára: Most ne zavarjatok! Készíthetünk egy órát, ahol sávokban jelezhetjük a határidőket, így könnyen átláthatóak a napi feladatok, könnyebben követhető az idő múlása.

A szülők érezhetik úgy, hogy ebben az új élethelyzetben minden rájuk szakad, a munka, a
házimunka, az étkeztetés és még a gyerekek tanítása is. A továbbiakban tippeket, tanácsokat
olvashattok tőlünk, hogyan tud a házimunka, a főzés, a gyerekek életének szerves részévé
válni.

A házimunka is lehet gyerekjáték!

A házimunkát sokszor érezhetjük nyűgnek, egy végtelen körforgásnak, főként akkor, ha
elvégzése egy emberre hárul. Most itt az ideje, hogy belevonjuk a teendőinkbe a gyerekeket
is, akik játékként, szórakozásként élhetik meg a közös feladatokat. Így a gyerekek már
kiskorukban megtanulják, hogy mindig vannak állandó teendők a ház körül, amiknek az
elvégzése idővel természetessé válik, beépül a mindennapjaikba. Arról nem is beszélve, hogy
a különböző feladatok által megtanulnak türelmesebbek, rendszerszeretők, összeszedettebbek
lenni, valamint nem utolsó sorban sokat fejlődik a koordinációjuk, kis-és nagymozgásaik
kifinomultabbak lesznek.

Mindezek mellett fontos, hogy észben tartsunk néhány dolgot, mielőtt szívünk szerint mindenbe belevonnánk a gyerekeinket. Ne felejtsük el, hogy jó példát mutassunk a házimunkákat illetően is, hiszen csak úgy várható el, hogy ők is azt a mintát utánozzák, amit mi elvárnánk tőlük. Legyünk következetesek, segítsük őket, de ne korrigáljuk őket folyamatosan, ok nélkül. Differenciáljunk a feladatoknál, ha több gyermekünk is otthon van.  A kisebbekre mindig egyszerűbb feladatokat bízzunk és folyamatos jelenlétünkkel segítsük ügyeskedéseiket. Dicsérjük és biztassuk őket tevékenységeikben. Az óvodás korosztálynál legyen fontosabb a gyerekek bevonása, mintsem maga a kivitelezés. Ne várjunk el tökéletességet. Az iskolás korosztálynak már adhatunk egyre nagyobb teret abban, hogy milyen házimunkákat bízunk rájuk. Hagyjuk, hogy választhassanak, majd beszéljük meg velük, hogy miben voltak ügyesek és miben tudnának és hogyan fejlődni. A későbbiekben pedig már mindenképp olyan feladatokat bízzunk rá gyermekeinkre, amik felkészítik őket a majdani önállóságra, együttélésre.

A konyhai feladatoknál a kisebbekre rábízhatjuk saját műanyag étkészletüknek a terítését, ezáltal is fejlesztjük a szem-kéz koordinációjukat, szalvétát hajtogathatnak, ami nagyban segíti finommotorikus készségeik fejlődését. A nagyobbak már megteríthetnek az egész családnak, leszedhetik az asztalt, vizet tölthetnek, sőt a mosogatásból is kivehetik a részüket. Ezek mind önfegyelemre tanítják őket, logikus gondolkodásuk erősödik. A kicsik összegyűrhetik a szalvétákat, kidobhatják a kukába. Itt beszélhetünk nekik a szelektív hulladékgyűjtésről és megmutathatjuk nekik, hogy melyik kukába mit kell rakni. A nagyobbak már levihetik a szemetet, ötletelhetnek az újrahasznosítás jegyében.  Ha sor kerül a takarításra, ne hagyjuk feladat nélkül a gyerekeinket sem! Míg a legkisebbek a kis söprőjükkel és lapátjukkal vannak elfoglalva, addig a nagyobbak már porszívózhatnak és fel is moshatnak. Ezek a tevékenységek elősegítik a térlátás alakulását, helyzetfelismerésük bővül.

Bekerülve a mosókonyhába, megannyi kreatív ötlettel lephetjük meg gyermekeinket, amelyekkel hasznossá tehetik magukat a házimunkában, s kialakulhat bennük a kompetencia érzése. A kicsik be-és kipakolhatják a ruhákat a mosógépbe. Szétválogathatják a színes ruhadarabokat a fehérektől.  A ruhák szelektálása történhet szín, ruhanemű, családtag szerint válogatva. Ne felejtsük el a zoknik párosítását, ezzel a tevékenységgel a gyerekek könnyebben észreveszik majd az azonosságokat és eltéréseket, megfigyelőképességük javul.
A válogatós, sorbarendezős feladatokon keresztül fejlődik a szerialitás, valamint a szín-és
formaérzékelés. A száradó ruhák kirázása, csipeszelése is segíti a finommotorikájukat. Megbeszélhetjük a helyes öltözködés sorrendjét, a kisebbek a babáik ruháit, a nagyobb
gyerekek kistestvéreik és saját ruháikon is gyakorolhatnak.

Idővel mindenki megtanulja, hogy felelőssé válik a saját szobája, dolgai iránt, ezért ne féljünk bevonni gyerekeinket a házimunkába, legyen ez is egy új, közös tennivalója a családnak. A háztartási feladatok után a konyha is tartogat lehetőséget a gyerekek képességeinek kibontakoztatására. Most, hogy otthon vagyunk, több időt töltünk a konyhában főzéssel, sütéssel, bátran adjunk közben a gyerekeknek is feladatokat, hogy érezzék, a segítségünkre  vannak. Segíthetnek ízesíteni az ételt, összekeverhetik nagy kanállal a hozzávalókat, és iskolás gyerekeink akár már a gyümölcsök, zöldségek hámozásában, felvágásában (képességeikhez mérten) is részt vehetnek.

Miután előkészítettük az ebédet, míg sül-fő az étel, íme néhány ötlet:

  • Színes palacsinta: Ételszínezékek segítségével készíthettek színes, mintás palacsintákat. Az elkészült palacsintatésztát osszátok szét különböző edényekbe, majd pár csepp ételfesték segítségével varázsoljátok őket színessé. A legkisebbek is segíthetnek a festék csöpögtetésében, majd a massza elkeverésében. A nagyobbak akár már részt vehetnek a palacsintatészta serpenyőbe merésében is, csepegtessetek különböző színeket az edénybe, formázhattok állatokat, szivárványt, mintás korongokat – ki-ki saját tudása és ízlése szerint.
  • Porcelángyurma: Száradás után a gyurma fényes felületűvé válik, mintha porcelánból készült volna. Keverjünk össze egy tálban 1 csésze kukoricakeményítőt, 2 csésze szódabikarbónát, 1 és 1/4 csésze vizet, majd keverjük csomómentesre. A gyerekeket mind a hozzávalók megkeresésébe és kimérésébe, mind az elkeverésbe be tudjuk vonni. Az egyenletes masszát keverés mellett közepes lángon kezdjük el főzni. Amint besűrűsödik, folyamatos kevergetés mellett egy labdává áll össze az egész – ezt helyezzük át egy tányérra és fedjük be nedves ruhával. Várjuk meg, amíg kihűl. Belegyúrhatunk az elkészült anyagba különböző színű csillámport is, így sokkal varázslatosabban csillog majd a fehér gyurmánk. Nagyobb gyerekekkel időközben versenyezhetünk, vajon melyikünk találja el pontosabban, hogy mennyi időre van szüksége a hűléshez. (Nem csak percekben lehet gondolkodni, tippelhetünk, hogy mire elkészül a matek lecke, a mosogatás, a rendrakás, vagy épp a másnapi napirend megbeszélése, vajon kihűl-e). Amint kihűlt, formázható is. A legkisebbek is élvezik a gyurmával való manipulációt, nagyobbacskák dolgozhatnak sodrófával és sütiszaggató formákkal, még nagyobbak szabad kézzel is alkothatnak. Készíthetünk állatkertet, embereket, járműveket, karácsonyfadíszeket télire. Fontos azonban, hogy csak lapos tárgyakat készítsünk, így könnyebben szárad és kevésbé töredezik. Elkészítés után tegyük félre az alkotásokat, oldalanként körülbelül 1-1 nap alatt száradnak ki és válnak fényessé.
  • Sófestés: Vegyünk elő egy vastagabb színes papírt, a gyerekek bátran rajzoljanak rá ragasztóval. Megkérhetjük például, hogy rajzolják le, amit épp szívesen ennének. Ha kész a rajz, alaposan szórjanak rá sót. A kisebbek ahogy csak tudják, a nagyobb ovisokat, iskolásokat meg lehet kérni, hogy próbálják meg a vonal rajzai mentén szórni a sót. A felesleget szórják le róla, majd cseppentővel vagy jó nedves ecsettel csepegtessenek rá vízfestéket. Figyeljük meg közösen, hogy milyen érdekes, ahogy szétszalad a szín a són. Az iskolásokkal megbeszélhetjük, hogy ez miért így történik.
  • Tésztajátékok: Tésztakirakó: bizonyára sok száraz tészta van most otthon elfekvőben. Szórjuk a különböző fajtájú tésztákat kis tálkákba. Tegyünk le egy nagy tálcát és lehet is tészta várost építeni emberekkel, házakkal, hagyjuk a gyerekek képzeletét szárnyalni. Ha már van olvasni tudó iskolás gyerekünk, neki felkínálhatunk betűtésztát is. Alkothatunk furfangos  szavakat, szóláncot, vagy kirakhatjuk akár a kedvenc mondókájukat is. Tésztaválogató: öntsünk különböző fajtájú tésztákat egy nagy tálba, keverjük össze. Különböző szempontok alapján ajánljunk fel izgalmas válogatási lehetőséget. Az bölcsiseket megkérhetjük, hogy szín alapján válogassanak, az ovisokat, hogy forma alapján, az iskolásokat pedig akár sormintákat is készíthetnek. A nagyobbak cérnára felfűzve csodaszép nyakláncokat, karkötőket is varázsolhatnak. Engedjük hát kibontakozni a kis művészeket, adjunk teret kreativitásuknak, hagyjuk, hogy könnyítsék terheinket és ne felejtsük el: egységben az erő!

A Meseerdő gyermekfelügyelet cikkét olvashattátok!

For English language articles please clikk here!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük