A digitális média folyamatosan és sokféle formában jelen van a hétköznapjainkban, az életünk állandó részévé vált. A gyerekek világa sem kivétel ez alól, akik egyre fiatalabb korban kezdenek számítógépet használni. Néhány szülő büszkén dicsekszik, hogy a két éves gyermeke jobban használja a tabletet, mint a nagymama a családban. Míg a serdülők napirendjének állandó alkotóelemévé váltak a különböző „kütyük”. – Erős Nikoletta írása.
Egy európai felmérés szerint a modern világban egy tíz éves gyermek átlagban napi 6,1 órát tölt különböző képernyők előtt (számítógép, tévé, videojátékok, tablet, mobiltelefon). A tanulmány több egészségkárosító hatást is leír. Több órán át egy helyben ülni, bármilyen életkorról legyen is szó, hosszú távon egészségi problémákhoz vezethet. De vajon milyen lelki hatásai vannak a korlátok nélküli virtuális világnak a gyermekekre?
Manapság kissé elveszettnek érezhetjük magunkat ebben a témában. Sok helyen olvasni, hogy nem jó, ha a gyermek egésznap a tévét nézi, használja a tabletet és szörfözik a neten. Ugyanakkor egyre több iskolában használják a tanárok „tanítási eszközként” a média különböző forrásait. Néhány helyen a házi feladat is interneten keresztül érkezik vagy az elvégzésükhöz szükséges a világhálón való jártasság. Milyen előnyei és hátrányai vannak a digitális média használatának a gyermekekre nézve?
A korai életévekben túlzásba vitt képernyőbámulást több vizsgálat összefüggésbe hozta figyelelmzavarral, hiperaktivitással, empátia hiányával és rossz szociális készséggel. Bár javítja a vizuális felismerést és az információfeldolgozást, szem-kéz koordinációt és csökkenti a reakcióidőt, de károsan hat a koncentrációs képességre. Érdemes mérlegre a serpenyő két oldalát és végiggondolni, hogy a fejlesztett területeknél más tevékenységgel és elérhetünk e hasonló eredményt.
Ugyanakkor a legnagyobb problémát az okozza, hogy a képernyő előtt eltöltött idő a szülőkkel és más közeli személyekkel való személyes kommunikáció idejéből vesz el. A tévét és a számítógépet sokan használják gyermekmegőrzésre, hogy lekösse a gyereket. Pedig szükség van arra is, hogy a gyerekeknek legyen nyugodt idejük és helyük, amit játékkal tölthetnek a kortársakkal vagy egyedül megfelelő felügyelet mellett.
A tiltott gyümölcs mindig édesebb és a mai társadalomban nem lehet megakadályozni, hogy a gyermek találkozzon ezekkel az eszközökkel. Az elektronikai kütyük a gyermekek számára instant örömforrást jelentenek. Az önbizalomhiányos gyermek is komoly sikereket érhet el, ugyanakkor ez csak illúzió. Családi problémák esetében a virtuális világ a béke szigete lehet a gyerek számára. Minél többet játszik, annál jobban elszigetelődik mind a családtól, mind a kortársaktól. Ha újra igazi örömforrást talál, fokozatosan csökkeni fog a késztetése a játékra.
Néhány ötlet, hogyan ne váljon gyermekünk a virtuális világ rabjává továbbá felnőttként tudatos médiafogyasztó legyen:
- Mintanyújtás. Ha a szülők az egész napi robot után leülnek a tévé elé és ott töltik az estét vagy több órán át a számítógépet használják, nem csoda hogy a gyermek a családi mintát követve ugyanezt szeretné tenni. Segítsük gyermekünknek a megfelelő mintanyújtással, hiszen saját tévénézési, internetezési szokásaink, befolyásolhatják a gyermekeinkét.
- Ne központi helyen tároljuk. A különböző elektronikus média eszközök, ne a lakás díszeként jelenjenek meg, hanem egy félreeső sarokban, szobában. Semmiképp sem helyezzünk el tévét a gyermek vagy saját hálószobánkba.
- Közös szabályok és mértékletesség. A szülők együtt állapodjanak meg szabályokban, értékrendben a témával kapcsolatosan és ez vonatkozzon a családban minden gyerekre. Vannak családok, akiknek nincsen otthon tévéjük, de használnak számítógépet. Másoknál napi egy óra „kütyü” használat megengedett. Máshol pedig csak hétvégén használhatják a gyerekek a tabletet vagy a mobiltelefont. Ha mindkét szülő következetesen betartatja a gyerekekkel a szabályokat, hamar megtanulják és elfogadják mit lehet és mit nem a családban. Ezek a keretek biztonságot nyújtanak számukra, hiszen kiszámíthatóvá válik a számítógépezés időszaka.
- Ne legyen a mindennapi rutintevékenységek része. A tévénézés, tabletezés, szörfözés a neten ne a mindennapi rutin, például az esti lefekvés része legyen. Az elalvás előtti pillanatokban igyekezzünk inkább beszélgetni gyermekünkkel, mesét mondani neki, megbeszélni kivel mi történt aznap. Ez egy hasznos szertartás, amely lekerekíti a napot. A gyermekünk számíthat rá, hogy együtt leszünk és ez a bensőséges esemény minden nap ugyanakkor történik meg, mely megnyugtatja őt.
- Étkezés közben egymásra figyeljünk. Sok családban vacsora közben megy a tévé, vagy az étkezőasztalon a tányér mellett ott a tablet, melyen a gyermek kedvenc rajzfilmje megy. Együtt van a család, de mégis külön, mindenki elszigetelten figyeli a saját média eszközét. Az egésznapos különlét után, mikor végre leül a család együtt, használjuk ki az időt és figyeljünk egymásra.
- Ne hagyjuk egyedül gyermekünket nem korának megfelelő tévé műsorral. A gyerekek sokszor kontrollálatlan témájú és mennyiségű műsort néznek. A gyermek lelke a világ befogadására alkalmas, a tévénézés során egy túlingerlő, kifinomultan megkomponált képanyagot kap, ami ellen tehetetlen. Ha vele együtt nézünk egy műsort, lehetővé tesszük számára, hogy ha úgy érzi, megfoghatja a kezünket, azonnal felteheti kérdéseit és nem marad magára azokkal.
- A technikai eszközök csupán másodlagos értékközvetítők legyenek. A tévézés csak egyike legyen a gyermek sokféle időtöltésének és ne helyettesítse a közvetlen élményátélést, a tapasztalatokat, a baráti kapcsolatokat.
- Tanítsuk meg gyermekünknek, hogy éljen az internet adta lehetőségekkel. A technika fejlődése megállíthatatlan, fontos, hogy a felgyorsult világ vívmányait előnyünkre tudjuk használni. Lássuk el minél több jó tanáccsal gyermekünket, igyekezzünk minél sűrűbben beszélni a média adta lehetőségekről, szokásokról. Megtaníthatjuk szöveget szerkeszteni, programozni stb., így láthatja a számítógép nemcsak játékra használható.
- Kínáljunk alternatív lehetőségeket, közös élményeket. Egy egészséges gyermek szívesebben választja a szüleivel való közös élményt, kortársakkal való játékot, mint a magányos tevékenységet egyedül a szobájában ülve.
- Ne használjuk sem büntetésre sem jutalmazásra a digitális média eszközöket. Ha egy gyerek megszegi a szabályokat sokszor nyúlunk kétségbeesésünkben az utolsó fegyverhez, a tévé, számítógép megvonáshoz. Sajnos ebben az esetben maga a szülő avatja a gyermek szemében szentté a televíziót. Az sem jó megoldás, ha az iskolából hozott jó jegyért, háztartási feladat elvégzéséért cserébe plusz tévénézés a fizetség. Hosszú távon jobb eredményeket érhetünk el, ha ilyen esetben a gyerek őszinte elismerést és szívből jövő köszönetet kap.
Ha tisztában vagyunk a digitális média adta előnyökkel és hátrányokkal és a rohanó világban igyekszünk gyermekünk mindennapjait az ésszerű felhasználás felé terelni, nyugodtan zárhatjuk be ezt az internetes böngészőt, hiszen nagy esély van rá, hogy gyermekünkből tudatos médiafogyasztó válik.