Aktuális, Szakmai cikkek
Hozzászólás

Gyermekeink a virtuális világ bűvöletében

A digitális média folyamatosan és sokféle formában jelen van a hétköznapjainkban, az életünk állandó részévé vált. A gyerekek világa sem kivétel ez alól, akik egyre fiatalabb korban kezdenek számítógépet használni. Néhány szülő büszkén dicsekszik, hogy a két éves gyermeke jobban használja a tabletet, mint a nagymama a családban. Míg a serdülők napirendjének állandó alkotóelemévé váltak a különböző „kütyük”. – Erős Nikoletta írása.

Egy európai felmérés szerint a modern világban egy tíz éves gyermek átlagban napi 6,1 órát tölt különböző képernyők előtt (számítógép, tévé, videojátékok, tablet, mobiltelefon). A tanulmány több egészségkárosító hatást is leír. Több órán át egy helyben ülni, bármilyen életkorról legyen is szó, hosszú távon egészségi problémákhoz vezethet. De vajon milyen lelki hatásai vannak a korlátok nélküli virtuális világnak a gyermekekre?

Manapság kissé elveszettnek érezhetjük magunkat ebben a témában. Sok helyen olvasni, hogy nem jó, ha a gyermek egésznap a tévét nézi, használja a tabletet és szörfözik a neten. Ugyanakkor egyre több iskolában használják a tanárok „tanítási eszközként” a média különböző forrásait. Néhány helyen a házi feladat is interneten keresztül érkezik vagy az elvégzésükhöz szükséges a világhálón való jártasság. Milyen előnyei és hátrányai vannak a digitális média használatának a gyermekekre nézve?

A korai életévekben túlzásba vitt képernyőbámulást több vizsgálat összefüggésbe hozta figyelelmzavarral, hiperaktivitással, empátia hiányával és rossz szociális készséggel. Bár javítja a vizuális felismerést és az információfeldolgozást, szem-kéz koordinációt és csökkenti a reakcióidőt, de károsan hat a koncentrációs képességre. Érdemes mérlegre a serpenyő két oldalát és végiggondolni, hogy a fejlesztett területeknél más tevékenységgel és elérhetünk e hasonló eredményt.

Ugyanakkor a legnagyobb problémát az okozza, hogy a képernyő előtt eltöltött idő a szülőkkel és más közeli személyekkel való személyes kommunikáció idejéből vesz el. A tévét és a számítógépet sokan használják gyermekmegőrzésre, hogy lekösse a gyereket. Pedig szükség van arra is, hogy a gyerekeknek legyen nyugodt idejük és helyük, amit játékkal tölthetnek a kortársakkal vagy egyedül megfelelő felügyelet mellett.

A tiltott gyümölcs mindig édesebb és a mai társadalomban nem lehet megakadályozni, hogy a gyermek találkozzon ezekkel az eszközökkel. Az elektronikai kütyük a gyermekek számára instant örömforrást jelentenek. Az önbizalomhiányos gyermek is komoly sikereket érhet el, ugyanakkor ez csak illúzió. Családi problémák esetében a virtuális világ a béke szigete lehet a gyerek számára. Minél többet játszik, annál jobban elszigetelődik mind a családtól, mind a kortársaktól. Ha újra igazi örömforrást talál, fokozatosan csökkeni fog a késztetése a játékra.

Néhány ötlet, hogyan ne váljon gyermekünk a virtuális világ rabjává továbbá felnőttként tudatos médiafogyasztó legyen:

  • Mintanyújtás. Ha a szülők az egész napi robot után leülnek a tévé elé és ott töltik az estét vagy több órán át a számítógépet használják, nem csoda hogy a gyermek a családi mintát követve ugyanezt szeretné tenni. Segítsük gyermekünknek a megfelelő mintanyújtással, hiszen saját tévénézési, internetezési szokásaink, befolyásolhatják a gyermekeinkét.
  • Ne központi helyen tároljuk. A különböző elektronikus média eszközök, ne a lakás díszeként jelenjenek meg, hanem egy félreeső sarokban, szobában. Semmiképp sem helyezzünk el tévét a gyermek vagy saját hálószobánkba.
  • Közös szabályok és mértékletesség. A szülők együtt állapodjanak meg szabályokban, értékrendben a témával kapcsolatosan és ez vonatkozzon a családban minden gyerekre. Vannak családok, akiknek nincsen otthon tévéjük, de használnak számítógépet. Másoknál napi egy óra „kütyü” használat megengedett. Máshol pedig csak hétvégén használhatják a gyerekek a tabletet vagy a mobiltelefont. Ha mindkét szülő következetesen betartatja a gyerekekkel a szabályokat, hamar megtanulják és elfogadják mit lehet és mit nem a családban. Ezek a keretek biztonságot nyújtanak számukra, hiszen kiszámíthatóvá válik a számítógépezés időszaka.
  • Ne legyen a mindennapi rutintevékenységek része. A tévénézés, tabletezés, szörfözés a neten ne a mindennapi rutin, például az esti lefekvés része legyen. Az elalvás előtti pillanatokban igyekezzünk inkább beszélgetni gyermekünkkel, mesét mondani neki, megbeszélni kivel mi történt aznap. Ez egy hasznos szertartás, amely lekerekíti a napot. A gyermekünk számíthat rá, hogy együtt leszünk és ez a bensőséges esemény minden nap ugyanakkor történik meg, mely megnyugtatja őt.
  • Étkezés közben egymásra figyeljünk. Sok családban vacsora közben megy a tévé, vagy az étkezőasztalon a tányér mellett ott a tablet, melyen a gyermek kedvenc rajzfilmje megy. Együtt van a család, de mégis külön, mindenki elszigetelten figyeli a saját média eszközét. Az egésznapos különlét után, mikor végre leül a család együtt, használjuk ki az időt és figyeljünk egymásra.
  • Ne hagyjuk egyedül gyermekünket nem korának megfelelő tévé műsorral. A gyerekek sokszor kontrollálatlan témájú és mennyiségű műsort néznek. A gyermek lelke a világ befogadására alkalmas, a tévénézés során egy túlingerlő, kifinomultan megkomponált képanyagot kap, ami ellen tehetetlen. Ha vele együtt nézünk egy műsort, lehetővé tesszük számára, hogy ha úgy érzi, megfoghatja a kezünket, azonnal felteheti kérdéseit és nem marad magára azokkal.
  • A technikai eszközök csupán másodlagos értékközvetítők legyenek. A tévézés csak egyike legyen a gyermek sokféle időtöltésének és ne helyettesítse a közvetlen élményátélést, a tapasztalatokat, a baráti kapcsolatokat.
  • Tanítsuk meg gyermekünknek, hogy éljen az internet adta lehetőségekkel. A technika fejlődése megállíthatatlan, fontos, hogy a felgyorsult világ vívmányait előnyünkre tudjuk használni. Lássuk el minél több jó tanáccsal gyermekünket, igyekezzünk minél sűrűbben beszélni a média adta lehetőségekről, szokásokról. Megtaníthatjuk szöveget szerkeszteni, programozni stb., így láthatja a számítógép nemcsak játékra használható.
  • Kínáljunk alternatív lehetőségeket, közös élményeket. Egy egészséges gyermek szívesebben választja a szüleivel való közös élményt, kortársakkal való játékot, mint a magányos tevékenységet egyedül a szobájában ülve.
  • Ne használjuk sem büntetésre sem jutalmazásra a digitális média eszközöket. Ha egy gyerek megszegi a szabályokat sokszor nyúlunk kétségbeesésünkben az utolsó fegyverhez, a tévé, számítógép megvonáshoz. Sajnos ebben az esetben maga a szülő avatja a gyermek szemében szentté a televíziót. Az sem jó megoldás, ha az iskolából hozott jó jegyért, háztartási feladat elvégzéséért cserébe plusz tévénézés a fizetség. Hosszú távon jobb eredményeket érhetünk el, ha ilyen esetben a gyerek őszinte elismerést és szívből jövő köszönetet kap.

Ha tisztában vagyunk a digitális média adta előnyökkel és hátrányokkal és a rohanó világban igyekszünk gyermekünk mindennapjait az ésszerű felhasználás felé terelni, nyugodtan zárhatjuk be ezt az internetes böngészőt, hiszen nagy esély van rá, hogy gyermekünkből tudatos médiafogyasztó válik.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.