Milyen a jó játék gyermekpszichológus szemmel? Mit is jelent az egyszerűbb gyermekkor, ha a gyermekjátékokat nézzük? Marketingfogás a fejlesztőjáték kifejezés, vagy valóban ezzel tesszük a legjobbat a szívünk kincsének?
A kisfiam igazi igény szerint szoptatott baba módjára (na jó, ebben is vannak kivételes esetek) majdnem 2 éves koráig óránként ébredt éjjel, és csak szoptatással aludt vissza. Összességében nekem ezzel nem volt gondom, mivel együtt alszunk, így nem kellett egyik szobából a másikra járkálnom, és egész sok alvást össze tudtam szedni, de ettől függetlenül azért sok álmatlan éjszaka jutott az elmúlt 2 évben. Mivel éjszaka kevés társaságom volt, sok időt töltöttem információszerzéssel, utánajárással a gyermekjátékok döbbenetesen széles világában. Ez utólag nagyon hasznos időtöltésnek bizonyult.
Amikor a Hetedhét játszószobát alakítottuk ki, előtérbe helyeztük az „egyszerűbb gyermekkor” szempontjait. Ez egy csodálatos könyv címe is (Kim John Payne: Egyszerűbb gyermekkor), amit minden hozzám érkező szülőnek ajánlottam és ajánlok azóta is. Körbejárja azt a nagyon egyszerű korjelenséget, ami a túlingerléssel és túlfogyasztással kapcsolatos. Minél több természetes anyagból készült, ám korlátozott mennyiségű játékot javasol: a gyerekek szobájában legyenek elérhető magasságban és elől a játékok, amiket 3-4 havonta rotáljunk. Ennél nyilván sokkal többről szól a könyv maga, de igyekeztem kiragadni az ide vonatkozó lényeget.
Mivel hamarosan nyakunkon az ünnep és az ajándékáradat, szeretném megosztani veletek, hogy a hosszas utánajárások után mi milyen játékok mellette tettük le a voksunkat – hátha segít abban, mi kerüljön a csizmákba és a fa alá, ha 0-3 éves korú gyermeket neveltek.
Az egyszerűbb gyermekkor mentén a kutakodásaim a Montessori és a Waldorf pedagógia eszköztárához juttattak el. Ez a két pedagógiai irányzat sok mindenben hasonlít, de nagyon sok mindenben különbözik is egymástól. Közös bennük a gyerekek szeretete és tisztelete, az önállóságra nevelés, a természettel való kapcsolódás.
A Montessori elvű játékok funkcionálisak, egy dolgot lehet megtanulni általuk, amit lehetősége van alaposan begyakorolni a gyermeknek. A gyakorlati életre nevelnek, nagyban támogatják a gyerekek önállóságát, a felfedezést, a hétköznapi életben való részvételt. Ilyen szuper eszköz egy toronyépítő, egy tanulótorony, amire a gyermek felállva részt tud venni a konyhai műveletekben, vagy egy almaszeletelő, egy gyermekkézbe illő kés (igen, kés), amivel fel tud vágni magának például egy banánt. Vannak speciális Montessori eszközök is, de ezekbe ezen a platformon most nem mennék bele: A Montessori tipegő c. könyv tökéletesen bemutatja ezeket is, szívből ajánlom.
Az én kedvenceim ezek mellett az úgynevezett nyílt végű játékok. Ezeknek a játékoknak nincs egy adott felhasználási módja, bármi lehet belőlük, teljesen a gyermek fantáziájára van bízva, hogy mit is kezd vele. Pl. egy többszínű hasábokból álló matt építőkocka készlet, kisebb-nagyobb karikák, fa érmék, hengerek, bármi, amit egymásba pakolni lehet. A használtjáték-piacon könnyen találni ilyeneket, illetve akinek van kézügyessége, kézműves boltokban szuper alapanyagokat is lehet találni, mi pl. régi függönykarikákat is erre a célra használtunk. A totyogó gyerekek imádnak pakolni, szortírozni, dolgokat egymásra helyezni, gyűjtögetni. Ezek a játékok tökéletesek erre a célra, később pedig valódi építésre lehet őket használni, ami csodás hatással van a belső képalkotásra és a fantázia fejlődésére. Egyszerűen nagyszerűek a kis fabábuk, amiket kedvünk szerint fel tudunk öltöztetni, lehetnek manók, vagy akár a családunkat is meg tudjuk formázni belőlük.
Nekünk főként természetes anyagú játékaink vannak (itt is vannak kivételek, mint a mindenféle labdák, illetve a matatófalunkra is kerültek műanyag babrálnivalók), amiket felnőttként is nagyon jó megtapogatni. Csodás élmény egy totyogóval leveleket, gesztenyét gyűjteni bárhol, ahol lehet. Az építéshez fa- és horgolt figurákat használunk jelenleg. A férjem a saját kezével faragott egy fa mackót, ami azóta is az egyik kedvence mindenkinek. Az én tapasztalatom az, hogy ezek a játékok nagyon tartósak, bírják a gyűrődést, pedig nagyon sokat vannak használatban.
Egy 2 – 3 éves gyermeket már érdekel az idő múlása, a napok, évszakok váltakozása. Szuper ötlet, ha valamilyen módon beviszitek az otthonotokba ezeket. Nálunk a napokat beöltöztetett manók jelzik, az évszakoknak pedig egy kis polcot alakítottunk ki, ahol próbáljuk időről időre bemutatni az adott időszak jellegzetességeit. Jelenleg például a Szent Márton időszakot mutatja be, kis lámpásokkal, erdőben szedett levelekkel, kavicsokkal, tűz körül ücsörgő manókkal. Alig várom, hogy elkészítsük majd a közelgő Szent Miklós és Karácsonyi évszakpolcot. Amikor ezek elkészülnek, közösen játszunk az elemekkel és beszélgetünk róluk.
Nem javaslom azokat a játékokat, amelyek túl sok dolgot tudnak, pl. zenélnek, mozognak, villognak. Ezek nagyon megterhelőek lehetnek az érzékeny, fejlődő idegrendszerre. Mint manapság mindenben, itt is nehéz megtalálni az egyensúlyt a játékok mennyiségében, minőségében. Minden játékra előszeretettel írják rá a gyártók a fejlesztő kifejezést, a mai tájékozott szülő számára ez egy igazi hívószó, hiszen mindannyian a legjobbat akarjuk a gyermekünknek. Kárpáti Kati csodálatos kollégám, a Ficánkoló csoport vezetője, sokat segített nekem is abban, hogy megtaláljam, milyen valóban fejlesztő eszközöknek van értelme itthonra is. Mi volt tőle a kedvenc tanácsom? Amikor arról kérdeztem, milyen játékra lesz szükségünk az első félévben, Kati elmosolyodott, és azt mondta: a két kezemre és a hangomra – és mennyire igaza volt! Kérdezzetek tőle Ti is bátran! Itt kell megjegyeznem, mennyire hálás vagyok az összes Ringatós könyvnek, hihetetlen sokat használjuk őket a mai napig.
A manapság divatos nagyobb mozgásos játékok közül valóban hasznos lehet egy Pikler háromszög mászóka, egy varázspalló, vagy egy szivárványhinta. Ezekről fontos megjegyezni, hogy nagyon helyigényesek, de szintén sok-sok mindenre lehet őket használni. Nálunk épült már a mászókából bunker, olvasókuckó, a pallót pedig rendszeresen bábparavánnak és csúszdának használjuk.
Rövid korosztályi ajánló a mi tapasztalatink alapján, a teljesség igénye nélkül:
0-6 hónapos kor: A két kezed és a hangod
6-12 hónapos kor: Forgódob tükrös oldallal, mindenféle méretű, formájú és felületű labda, formabedobó, esőbot, egyszerű csörgő.
1-2 éves kor: Matatófal, egymásba rakosgatható dolgok, karikák, érmék, kis poharak, dobozok, szivárványhinta, kocka építőjáték, fabábuk, figurák, ujjbábok, vonatsínek, marokkréta, gyurma, tanulótorony, egyszerű konyhai eszközök, fűzőcske.
2-3 éves kor: hangszerek (hangszerboltból érdemes beszerezni a tiszta hangzás miatt), Pikler mászóka, épitőjátékok (különböző magasságú hasábok, szivárványépítő és ehhez kiegészítők), szerepjátékok (kiskonyha, babák, szerelőeszközök, orvosi táska, takarítószett), napokat, évszakokat megjelenítő eszközök, kesztyűbábok, járművek, futóbringa, diavetítő.
Anyának lenni egy folytonos kihívás és fejlődési lehetőség.